Кваліфікаційні характеристики
Професійний стандарт методиста закладу професійної (професійно-технічної) освіти окреслює наступні загальні компетентності:
- здатнiсть адаптуватися до умов освітнього середовища;
- здатність до академічної та професійної мобільності;
- здатність нести персональну відповідальність за результати прийняття професійних рішень;
- здатність до комунікацій у межах професійної діяльності;
- здатність використовувати та взаємодіяти з цифровими технологіями для навчання, професійної діяльності (роботи) та участі у житті суспільства;
- здатність ефективно управляти робочим часом;
- здатність виявляти лідерські якості;
- здатність реагувати на можливості та ідеї і перетворювати їх у цінності для інших;
- здатність виконувати звичні професійні дії в більш ефективний спосіб, діяти в нестандартних ситуаціях;
- здатність проявляти креативність та творчість у професійній діяльності;
- здатність працювати в команді, здатність запобігати конфліктним ситуаціям,
- здатність діяти як відповідальний громадянин і повною мірою брати участь у соціальному житті;
- здатність бути відкритим до різноманітності культурного самовираження, поважати його, а також дотримуватися етичних норм та бути відповідальним щодо інтелектуальної та культурної власності;
- здатність саморозвиватися і самовдосконалюватися.
Цим же стандартом регламентовано перелік трудових функцій (професійних компетентностей):
- Здатність вивчати, аналізувати і дотримуватися вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері освіти
- Здатність розробляти концепції та програми розвитку ЗП(ПТ)О, річні (перспективні) плани, плани методичної роботи та роботи методичних (циклових, предметних комісій)
- Здатність організовувати роботу методичного кабінету та координувати діяльність методичних (циклових, предметних) комісій у ЗП(ПТ)О
- Здатність організовувати інструктивно-методичні наради, педагогічні ради в ЗП(ПТ)О та інші науково-практичні заходи
- Здатність організувати роботу педагогічних працівників щодо оновлення освітніх програм, робочих програм з навчальних предметів загальноосвітньої та професійної підготовки, розроблених навчально-методичних комплексів
- Здатність ефективно взаємодіяти з працівниками ЗП(ПТ)О, науковою спільнотою та громадськістю в галузі наукової та професійної діяльності
- Здатність організовувати процес безперервного професійного розвитку педагогічних працівників ЗП(ПТ)О, підвищення рівня їхньої педагогічної майстерності
- Здатність надавати допомогу педагогічним працівникам у виборі форм та методів навчання і виховання здобувачів освіти, створенні методик проведення навчальних занять і позанавчальних заходів та вдосконалення освітнього процесу
- Здатність консультувати педагогічних працівників у розроблені авторських навчальних програм, створення та видання друкованої/електронної продукції
- Здатність здійснювати організаційний та методичний супровід атестації педагогічних працівників ЗП(ПТ)О
- Здатність ефективно взаємодіяти з науковими, педагогічними, іншими освітніми установами та роботодавцями
- Здатність організовувати, проводити та аналізувати результати діагностування професійного розвитку педагогічних працівників і моніторингу якості освітнього процесу
- Здатність вести електронний/паперовий документооблік та систематизувати результати методичної роботи у ЗП(ПТ)О
- Здатність ефективно взаємодіяти з роботодавцями, громадськими організаціями, фондами тощо для організації освітнього процесу
- Здатність організовувати дослідно-експериментальну роботу в ЗП(ПТ)О та здійснювати її науково-методичний супровід
- Здатність узагальнювати та впроваджувати в освітній процес результати інноваційних проєктів, наукових досліджень, позитивних педагогічних практик
Корисні матеріали
Закони України
Постанови Кабінету міністрів України
- Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти
- Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року
- Положення про ступеневу професійно-технічну освіту
- Про затвердження Національної рамки кваліфікацій
- Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти
Нормативні документи Міністерства освіти України
- Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році чинний
- Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2020/2021 навчальному році
- Стратегія розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на період до 2023 року
- Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах
- Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів
- Про удосконалення методичної роботи в системі професійно-технічної освіти
- Типовий перелік комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти
- Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
- Інструкція з ведення журналів обліку теоретичного та виробничого навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів
- Ляшенко О. І. Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої
- Артюшина М. В. Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів професійно-технічного навчального закладу
- Флегонтова Н. М. Словник-довідник термінів педагогічного маркетингу
- Красильникова Г. В. Моніторингові технології в педагогічній освіті: навчальний посібник
- Ляшенко О. І. Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти
- Артюшина М. В. Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів закладу професійно-технічної освіти
- Методичні рекомендації щодо використання критеріїв оцінювання результатів діяльності закладів професійно-технічної освіти та результатів підготовки кваліфікованих робітників
- Камишин В. В., Рева О. М. Методи і моделі управління розвитком академічної обдарованості
- Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті
- Волкова Т. В. Методичні засади створення і використання електронного підручника у професійній підготовці кваліфікованих робітників
- Методичні рекомендації щодо створення професійних стандартів, заснованих на компетенціях, з напрямів: «Швейне виробництво», «Будівництво», «Торгівля», «Ресторанний сервіс»
- Соболєва С. В. Робоча навчальна програма ТЕМА: “Реалізація кейс-технології у професійній підготовці кваліфікованих робітників”
- Сидоренко В. В. Шляхи удосконалення професійної компетентності вчителя української мови та літератури в умовах особистісно зорієнтованого навчання
- Сидоренко В. В. Професійно-особистісне зростання вчителя-словесника на засадах кредитно-модульної системи: Навчальний посібник: У 3 ч . – Ч. І
- Сидоренко В. В. Професійно-особистісне зростання вчителя-словесника на засадах кредитно-модульної системи: Щоденник слухача курсів посібник: У 3 ч. – Ч. ІІ
- Сидоренко В. В. Професійно-особистісне зростання вчителя-словесника на засадах кредитно-модульної системи: щоденник міжкурсового періоду посібник: У 3 ч. – Ч. ІІІ
- Педагог професійної школи: Методичний посібник
- Каленський А. А. Розвиток професійно-педагогічної етики у майбутніх викладачів спеціальних дисциплін
- Литвин А. В. Концепція інформатизації підготовки фахівців у ЗПТО будівельного профілю
- Сліпчишин Л. В. Творчість як засіб розвитку професійної компетентності майбутнього робітника
- Технології проєктування в практиці роботи загальноосвітнього навчального закладу: теоретико-практичний аспект
- Сергеєва Л.М., Купрієвич В. О., Пащенко О. В. Проведення семінару-практикуму в системі підвищення кваліфікації
- Сліпчишин Л. В. Методичні засади впровадження сучасних підходів у роботу гуртків
- Проєктна діяльність